Mi minden kell ahhoz, hogy elinduljon a vonat?

A klímaváltozás mostanra a hétköznapjaink része.  Az okozói nagyon összetettek, de kétségtelen, hogy a fosszilis üzemanyagok (szén, olaj, földgáz) égetéséből származó szén-dioxid hozzájárul az amúgy természetes üvegházhatás növekedéséhez.

Az Európai Unió is foglalkozik a kérdéssel, és a probléma megoldásával is.Az Európai Zöld Megállapodás (Green Deal) célja, hogy az EU gazdaságát erőforrás-hatékony és versenyképes gazdasággá alakítsa, és 2050-re többek között az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét is csökkentse.

A klímasemlegesség elérése érdekében megfogalmazott célok az EU Fehér könyvében is szerepelnek, ami szerint a vasút szerepvállalását növelni kell, 2050-ig 50%-ra kell emelkednie a háromszáz kilométer fölötti árufuvarozást illetően, egyértelműen a közúti áruszállítással szemben.

Védjük meg környezetünket!

De mi kell ahhoz, hogy az árufuvarozást közút helyett vasúton intézzük?

Többféle módon is megvalósítható a klímavédelmi terv ezen része.

  1. Fuvaroztatóként szerződést kell kötni valamely Magyarországon áruszállítási engedéllyel rendelkező vasútvállalattal, leegyeztetni vele a szállítás paramétereit. Ezt követően ő intézi a vasúti fuvarozáshoz elengedhetetlen menetvonal és hozzá kapcsolódó szolgáltatás igénylést, szolgáltatás pontosítást, vonatösszeállítást, a leközlekedésre vonatkozó tényadatok ellenőrzését. A vasúti hálózaton való közlekedésért ez esetben a vasútvállalat fizet közvetlenül a MÁV Zrt-nek, illetve a GYSEV Zrt-nek, attól függően, hogy melyik pályahálózat-működtető hálózatát érintette a közlekedés, a fuvaroztató pedig a vasútvállalattal számol el a megállapodásuk szerint.
  2. Ha saját kézbe szeretné venni valaki a fuvar szervezését, arra is teremtett lehetőséget az EU, az ún. kapacitásfoglalásra jogosult szerepkörében.

A kapacitásfoglalásra jogosultnak van lehetősége vasúti kapacitás igénylésére, tehát a menetvonal és szolgáltatás igényét saját maga tudja benyújtani a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft-hez, amennyiben rendelkezik az útvonala által érintett pályahálózat-működtetővel kötött kapacitásfoglalási keretszerződéssel.

Ilyen szerződést köthet a vasúti törvény alapján közszolgáltatást nyújtó, vagy a pályahálózat-kapacitás megszerzésében kereskedelmi érdekeltséggel bíró nem hozzáférésre jogosult természetes vagy EGT államban bejegyzett jogi személy, szállíttató, szállítmányozó és kombinált fuvarozással foglalkozó szállító (pl: szállítmányozó cégek).

Az említett kereskedelmi érdekeltség vizsgálatát a MÁV Zrt. a honlapján közzétett információk alapján végzi el, míg a GYSEV Zrt. esetében előzetes kereskedelmi érdekeltség vizsgálat egyelőre nem történik, de a szerződés hatálya alatt vizsgálhatja a szerződő fél valós aktivitását.

A keretszerződéssel rendelkező kapacitásfoglalásra jogosult (a keretszerződés minta elérhető a VPE Kft. honlapján, a Hálózati Üzletszabályzat mellékleteként) a VPE Kft. Menetvonal igénylő informatikai rendszeréhez (Kapella2/K2) való hozzáférés kérését követően jogosulttá válik az általa kívánt menetvonal, illetve a vonat közlekedtetéséhez szükséges, valamint egyéb szolgáltatások igénylésére.

Vonat közlekedtetésére azonban a kapacitásfoglalásra jogosult nem rendelkezik a szükséges engedélyekkel, ezért a tervezett igénybevételt megelőzően legkésőbb 10 nappal ki kell jelölnie, hogy mely vasútvállalattal kívánja elfuvaroztatni az áruját. A kijelölt vasútvállalatnak lehetősége van a kijelölést elutasítani, azonban, ha a kijelölés tényleges megállapodáson alapul, akkor azt elfogadva a menetvonal és szolgáltatás tényleges igénybevevője ő lesz, és innentől a folyamat megegyezik a fuvaroztatóként történő vasúti árufuvarozással.

 

infograf_kesz_modositott.png

3. Ha hosszútávú és átfogó céljai vannak a vasúti fuvarozással, valamint a teljes folyamatot önmaga kívánja koordinálni, akkor érdemes a jogszabályi előírásokhoz kötött engedélyeztetési folyamatoknak megfelelve vasútvállalattá válni.

A vasút veszélyes üzem, ezért szigorú szabályok vonatkoznak a kötöttpályán való közlekedésre.

A Hálózati Üzletszabályzat rögzíti, hogy milyen feltételek mentén van lehetőség a vasúti pályán közlekedni.

A vasútvállalatnak működési engedéllyel, egységes biztonsági tanúsítvánnyal, vasútbiztonsági engedéllyel és érvényes hálózat-hozzáférési szerződéssel kell rendelkeznie.

Mindezek birtokában van lehetősége hozzáférést igényelni K2-höz.

Vasútvállalatként nem csak a menetvonal igénylése a feladat egy vonat leközlekedtetéséhez.  A menetvonal igénylés előtt szükség van többek között a fuvar megszerzésére, az áruk rakodásának elvégzésére, a közlekedtetni kívánt vonat összeállítására, ha nincs a vasútvállalat tulajdonában saját mozdony, annak bérlésére, figyelemmel kell lenni a személyzet vizsgáinak meglétére, adott esetben az oktatásuk lebonyolítására. Az utólagos feladatokról sem szabad megfeledkezni, úgy mint a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. által rögzített közlekedési tényadatok ellenőrzése, az igénybevett szolgáltatások naplózott adatainak vizsgálata, a számlák rendezése. A feladatok egy hálózati zavar esetén tovább halmozódnak. A tényleges igénybevétel alapján a vasútvállalatokat további szerződéses kötelezettségek terhelhetik, mint például a Teljesítményösztönző Rendszerben foglalt késések utáni fizetési kötelezettségek, vagy a menetvonal lemondásra, a rakodóterületekre, illetve tolatószemélyzetre  vonatkozó szankciók. Az elérhető pozitív hozadék, az európai háttértámogatás és környezetünk védelme érdekében még így is megéri.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr816783324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása