A COVID járvány és a magyar vasúti forgalom

A COVID járvány okozta világméretű krízishelyzet hatásait tekintve túlzás nélkül nevezhető korunkban eddig ismeretlen jelenségnek. Azok a kihívások, amelyekkel szembesültünk mind méreteiben, mind veszélyességben váratlanul értek minket, és a helyzet megértésére is időre volt szükség. Életünk egészére kihatott. A vasútra is. A járvány kezdete óta felgyűlt információk birtokában már megpróbálkozhatunk egy áttekintéssel.

A pandémia hatásait két meghatározó mutató: a tervezett vonatok (közlekedésre kijelölt menetvonalak) és a közlekedési igény teljes elmaradását jelentő lemondások mentén mérhetjük fel, a személyszállítási és az árufuvarozási termékcsoportot - jellemzően eltérő profiljuk miatt - külön vizsgálva.

A vasúti forgalom „lázgörbéje” a lemondott menetvonalak száma, miközben a „betegség” hosszabb távú lefolyását a tervezett vonatok alakulása mutatja jobban. 2020. márciusában a kihirdetett veszélyhelyzet előtt a személyszállításban a lemondások normál üzemi hőmérsékletet mutattak, míg március 11. után már egyértelműen látszik a „lázas” állapot. Jelentősen, akut módon és tendenciájában folyamatosan emelkedve nőtt a lemondások száma. A 2020. márciusi helyzetet kiemelten mutató ábrán jól látható, hogy a krízishelyzet előtti és közbeni periódusokban nagyságrendben és dinamikában is egyértelműen elkülönülő tendenciák érvényesültek. De az egész menetrendi időszakot figyelembe véve is sokatmondó, hogy 2020. március 11. előtt az átlagos napi lemondott darabszám 190 db volt, míg az ez után következő időszakban 445 db, amelyben kormányzati intézkedések és járatszűkítések is szerepet játszottak.

Ezzel párhuzamosan a közlekedésre kijelölt menetvonal darabszám is csökkent, amelyben a veszélyhelyzet aktuális állapota, feloldása, majd újbóli kihirdetése okozott ellentétes tendenciájú töréspontokat. A korlátozások, a lakhely elhagyási tilalmak fokozatos feloldásával, az ismét munkahelyre bejárók számának emelkedésével párhuzamosan a személyszállításban a „gyógyulás” jelei mutatkoztak, a lemondások száma csökkenő, a tervezett vonatok száma növekvő trendbe fordult. De 2020-ban nem sikerült teljesen felépülnie, az év eleji „normál üzleti” teljesítményszintet nem érte el újra.

Az árufuvarozás teljesítménye a piaci igények gyors változásának való nagyobb kitettsége miatt normál üzemi működésben is lényegesen hektikusabb, a piaci igények esetlegessége által jobban befolyásolt, eleve „lázasabb” állapotban van, vagy csak már jobban hozzászokott a piaci változások generálta, szinte azonnali reakciók szükségességéhez.

Ezt tetézte most a pandémia, de összességében nem rázta meg a személyszállításhoz hasonló mértékben. Nőtt a lemondások száma, de a veszélyhelyzet kihirdetése a lemondások alakulásában nem jelentett olyan éles határpontot, mint a személyszállításban.  Az árufuvarozók megrendelői magatartása teljesen más, ritkák az éves igények, alapvetően a tervezett közlekedéshez közeli időpontban történik a rendelés, a fuvarozási igények felmerülésének függvényében. Az árufuvarozásnál a tervezett közlekedésben figyelhetjük meg jobban a vészhelyzet hatását, ahol a kihirdetés hónapjában mélyebb törés mutatkozott.

Az áruszállítás végig üzemben maradt nemzetközi szinten, és 2020. végére tervezett teljesítménye szépen felfutott. De a válsághelyzet vasútvállalati szinten rendkívül eltérő problémákat okozhatott, és az iparág egészét tekintve átrendeződési hatás is jelentkezett egyes forgalmak közútra való visszaterelődése miatt.
Az egész menetrendi időszakot figyelembe véve 2020. március 11. előtt az átlagos napi lemondott darabszám 253 db volt, míg az ez után következő időszakban 309 db.

Az árufuvarozás immunisabb, a személyszállítás meggyógyult? Megismerve talán egyre inkább alkalmazkodni is tudunk az új helyzethez? Kérdések, amelyek válaszaihoz további adatok birtokában közelebb kerülhetünk majd.

A VPE Kft. Open Data honlap adatainak felhasználásával.

vpe@vpe.hu

www.vpe.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr1917498288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása