Milyen előny származik a nemzetközi árufuvarozási korridorokból?

A korridoroknak köszönhetően az ügyfelek jól strukturált információhoz juthatnak, azonban az egyik legfontosabb vívmány a korridorok egyablakos ügyintézésének (C-OSS) felállítása volt. A C-OSS egy dedikált szervezet, legtöbbször egy dedikált személy, aki kapcsolatot tart a kérelmezőkkel és a pályahálózat-működtetőkkel a korridorra irányuló infrastruktúra-kapacitás kérelmek tekintetében, és biztosítja, hogy a nemzetközi fuvar lebonyolításához elegendő legyen a vasútvállalat számára egy személlyel konzultálni. A C-OSS a kapacitáselosztás egész folyamatában fontos szerepet tölt be az előtervezéstől az utókövetésig, illetve az ügyfelektől érkezett észrevételek, panaszok megfelelő helyre történő eljuttatásáig. A szükséges egyeztetéseket a fuvar lebonyolításához ő végzi el az érintett országok pályahálózat-működtetőivel a vasútvállat helyett. Döntést hoz az előre meghatározott katalógus menetvonalakra (Pre-arranged Path – PaP) és kapacitástartalékra (Reserve Capacity – RC) vonatkozó kérelmek tekintetében, a nem teljesíthető kérelmeket pedig haladéktalanul továbbítja az érintett pályahálózat-működtető felé. A korridorok elindulása óta a C-OSS meghatározó szerepet tölt be a nemzetközi folyamatok egységesítésére irányuló törekvésekben, az ügyfelekkel való jó kapcsolat kiépítésében és a nemzetközi vasúti teherszállítás során jelentkező akadályok leküzdésében.

A korridorok hozzáadott értéke, milyen fejlődés várható? 

A folyosók természetesen nem teljesen különálló egységként viselkednek, egy teljes európai hálózat részei, így több platformon törekednek egységesen fellépni. Több fronton is megtörtént az egységesítés, amely az összes piaci szereplő érdekét figyelembe vette (információs dokumentumok egységesítése, közös tréningek, egységes folyamatok létrehozása, stb.), sőt egy a folyosókat tömörítő szervezet is létrejött, az RFC Network, mely keretet szolgál a korridorok képviselőinek változatos témák megvitatására, közös fellépésre.

 

2013 óta a VPE munkatársa látja el a Kelet/kelet-mediterrán (RFC OEM) folyosón a C-OSS menedzser feladatait, így erre a folyosóra mélyebb rálátásunk van.
Általánosságban elmondható, hogy habár a korridorok gyakran nagyon hasonló gondokkal küzdenek, mégis mindegyiknek megvannak a maga sajátosságai a problémák, de a lehetőségek terén is.
Az RFC OEM egyik szerencsés jellemzője, hogy nagyrészt kívül esik a túlterhelt nyugat-európai vasútvonalakon, így az ügyfelek menetvonal igényei jóval rugalmasabban és szinte teljes mértékben kielégíthetőek.
A képet azonban árnyalják a későn meghirdetett vágányzárak és a kereskedelmi sebességet nagymértékben csökkentő határátmeneti folyamatok.
A vágányzárak ma már nem rendkívüli helyzetnek, sokkal inkább a mindennapok gyakorlatának tekintendők, így a problémák jelentős része hozzájuk kötődik.
Egy tartósabb vágányzár a határ egyik oldalán megbéníthatja a határ túloldalának közvetlen forgalmát is, egymással párhuzamos vágányzárak a határ két oldalán pedig egész térségek forgalmát bolygatják fel, vagy lehetetlenítik el.
Ezért egyre hangsúlyosabb a jövőbeni tervekben a vágányzárak magas szintű és korai koordinálása az országok között.
Ugyancsak mindennapos probléma a határátlépés nehézsége.
Sajnos nagyon lassan halad Európán belül a különböző tagállamok vasútjainak szabályozási és technológiai folyamatainak egységesítési törekvése, ezért az ország- (pályahálózatműködtetői) határokon közel sem lehetséges olyan szintű akadálytalan és gyors határátlépés, mint amit a közúton láthatunk.
Ennek a problémának is egy speciálisabb esete az, ha Európán belül a nem-schengeni övezetből történik átlépés a schengeni-övezetbe.
Ilyen esetekben határrendőrségi vizsgálatokon is át kell esniük a vonatoknak, melynek eredménye jóval lassabb határátlépés.
A folyosók folyamatosan dolgoznak azon, hogy ezek a gondok mérséklődjenek és megoldódjanak, mindaddig pedig a C-OSS menedzser szakmai tudásával a legjobb megoldással támogatja az ügyfeleket, hogy megfelelő útvonalon és határidőn belül történhessen az áruszállítás. 

 

Az árufuvarozási folyosók működésével kapcsolatban sok változás várható a következő években. 2021-ben az Európai Bizottság közzétette a „korridor rendelet” értékelését, melyben lefekteti, hogy a jogszabály rendelkezései teljes körűen végrehajtásra kerültek, sőt további erőfeszítéseket tettek a korridorok (pl. munkacsoportok létrehozása, az Irányító Testületek hálózatának felállítása, RFC Network megvalósítása) a minél hatékonyabb működés érdekében. Viszont az érintett felek nem ugyanolyan mértékben lettek bevonva és nem volt egyforma mértékű az elköteleződésük sem. 2021 végén a Bizottság javaslatot nyújtott be a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó uniós iránymutatásokról, az (EU) 2021/1153 rendelet és a 913/2010/EU rendelet módosításáról, valamint az (EU) 1315/2013 rendelet hatályon kívül helyezéséről.A korridorokkal kapcsolatban jelentős változtatásokat fogalmazott meg a javaslat, miszerint a hálózatfejlesztés koherenciájának érdekében a vasúti árufuvarozási folyosókat és a törzshálózati folyosókat összevonnák és átvennék a helyüket az európai közlekedési folyosók (ETC). 

Az ETC-k célja a fenntartható és multimodális áru- és személyszállítási forgalom, valamint az interoperábilis, magas színvonalú infrastruktúra és működési teljesítmény fejlesztése. Így tehát a jelenlegi árukorridorokban a személyszállítás is szerepet kaphat a jövőben. Az európai közlekedési folyosóknak fontos elterelő vonalakat is magukba kell foglalniuk, amelyek torlódások vagy a fő útvonalak egyéb problémái esetén használhatók. Ezenkívül multimodális jellegük miatt az egyik mód vészhelyzet esetén helyettesítheti a másikat. Több fontos újítás is olvasható a javaslatban, azonban a végleges rendelet megjelenése csak a következő pár évben várható.
A jövő egyértelműen a fenntartható fejlődésről szól az európai vasúti áruszállításban is, összhangban az európai zöld megállapodással, az „Irány az 55%” intézkedéscsomag céljaival és a fenntartható és intelligens mobilitási stratégiával.

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr4717851349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása