A 2023/2024 menetrendi időszakra vonatkozó éves üzemei menetrend véglegesítése megtörtént

A 2024-es menetrendi év új szakaszba lépett, ugyanis augusztus 21-én a VPE Kft a jogszabályi kötelezettségének megfelelve lezárta az éves üzemi menetrendet. Noha ez a mérföldkő mondhatni tiszavirág életű, hisz a 2024-es évre az igények benyújtása, kezelése, kiutalása folyamatos, mégis érdemes az előző évek adataival összehasonlítani miként alakultak/változtak a megrendelői szokások a kapacitásigényeket vizsgálva. Az első érdekesség, hogy nemcsak azoknak a társaságoknak a száma nőtt jelentősen, akik jelezték közlekedési szándékukat, hanem a megrendelések száma (+7%), és az azokban közlekedésre kijelölt napok száma (+5%-) is.

A kapacitás-elosztás alapvető kérdése, hogy mi fölött diszponálunk, milyen mértékben áll rendelkezésre az országos nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat. A Hálózati Üzletszabályzat 2.5-1 melléklete tartalmazza azokat a pályaszakaszokat, amelyek a menetrendi időszakban nem fognak rendelkezésre állni, ezeket szakzsargonban csak HÜSZ-ös vágányzáraknak nevezzük. Ma már nincs itt mindegyik a térképes ábrán, amivel az igények elbírálásánál elindultunk, mert a meghirdetést követően a 154N-re, a 16-os vonalra, valamint az Ikrény és Enese szakaszra tervezett kizárásokat visszavonták, de így is közel 1400 igényt kellett részlegesen a kizárásokkal érintett napokra elutasítani.

A 2024-es menetrendi év rendhagyó volt abban a tekintetben, hogy már az éves igények elbírálásakor összehangolási eljárást kellett a VPE Kft-nek kezdeményeznie a túlterhelt 136-os vonalra beadott kapacitásigények számossága miatt. Az egyeztetés eredményeként tudható be hogy több társaság is visszalépett, de a túligénylésen sem ez, sem az a tény nem segített, hogy a pályahálózat-működtető jelezte, hogy ebben a menetrendi évben már egész nap - nemcsak 18 és reggel 6 óra között - lehet majd közlekedni. Az 55/2015-ös NFM rendelet szerint az elméleti kapacitás 80%-a osztható ki, ami jelen esetben 19 menetvonal egy adott napra, ezért kettő társaság három igénylésében összesen 371 napra kellett elutasítanunk az igényeket. A menetvonalak tekintetében a vonatnem kategóriák szerinti megoszlást szemlélteti a lenti ábra. Lényeges változást, illetve meglepetést nem okoznak ezek az arányszámok. A személyszállítás, különösen a közszolgáltatás előre tervezett, elsőbbséget élvez. A menetrendek publikálásának előfeltétele, hogy azok az éves menetrend lezárásakor elkészüljenek. A mozdony és szerelvényfordulók tervezése, megrendelése még hátravan.

A tavalyi 4,3%-os tehervonatos (D kategória) megrendelés növekedést a szektor meg tudta tartani, a vonatnemenkénti megoszlás azt mutatja, hogy az előző évekhez képest jelentősen nőtt a nemzetközi forgalomban közlekedő vonatok előre tervezése. Az iparvágányokat kiszolgáló menetek darabszáma stagnált, míg a kiszolgáló tehervonatok viszont egyelőre darabszám tekintetében visszaestek.

És néhány gondolat a szolgáltatásokról is. Összesen 191 szolgálati helyet érintve 9 féle szolgáltatás igény került rögzítésre és kiutalásra 236661 igénybevételi napra. Az előző évhez hasonlítva ez 5%-os növekedést jelent. Az éves szolgáltatási igénylések és azok igénybevételi napjainak számait az alábbi táblázat szemlélteti:

A szolgálati helyek rangsorában ebben az évben is volt átrendeződés. Miskolc-Rendező maradt az élen (17299), Gyékényes (7042) és Dombóvár (5972) pedig felkerült az élbolyba az igénybevételi napok számát vizsgálva.

A szolgáltatás megrendelések területi eloszlását a lenti ábra szemlélteti:

Érdekes jelenség a megrendelési szokásokban a két pályahálózat-működtető területét érintően, hogy míg a Vonatfelvételt, vagy a Vasúti járműmérleg használatát csak egy-egy szolgálati helyre egy megrendelésben kérték nyújtani, addig a Vasúti jármű műszaki vizsgálata és a Vonat előkészítés szolgáltatásokat a HÜSZ-ben meghirdetett valamennyi állomásra kérték 6937 és 7993 napra. A felkészülés így valószínűleg könnyebb lesz.
Ha önmagukban a rakodóterület foglalásokat vizsgáljuk, ott közel azonos az érintett szolgálati helyek, és az igénybevételi napok száma is, mint volt a 2023-as menetrendi év üzemi menetrendjének lezárásakor. Az utolsó ábránkon, hálózati szinten ezeket a foglalásokat mutatjuk be:

A munka azonban itt nem áll meg, a menetrendi év kezdetekor újabb statisztikával jelentkezünk.
Addig is további böngészés céljából ajánljuk az opendata honlapunkat: https://opendata.vpe.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr318201033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása