Ha nincs hol rakodni, nem kell fuvarozni

A rakodóvágányok kihasználtsága az árufuvarozás tervezése, szervezése során a fuvaroztatók számára fontos információ, adott esetben a kapacitás hiánya kihat a fuvar teljesíthetőségére is. Leegyszerűsítve, ha nincs hol rakodni, előfordulhat, hogy a teljes fuvarfeladat meghiúsul. 

A rakodóterületekhez való hozzáférés nem örök időktől fogva tartozik a kapacitás-elosztás hatálya alá. Régen egyéb módon szerveződött az igénybevétel, és csak akkor merült fel az igény arra, hogy átlátható módon történjen a kapacitások elosztása, amikor egy-egy helyen probléma merült fel: nem jutott hely a rakodáshoz.

Most, ha valaki szeretne használni egy rakodóterületet, benyújtja az erre vonatkozó igényét a VPE Kft-hez, előzetesen megvizsgálva az érintettek számára hozzáférhető foglaltsági grafikont, hogy ne olyan idősávba akarjon foglalást benyújtani, amelyen már más rendelkezik kiutalt kapacitással. Ha nincs ott más, akkor az igény elbírálása nem lehet más, mint pozitív.

Ha valaki rendelkezik kiutalt engedéllyel a használatot illetően, akkor jogosult a területet igénybe venni - nem szigorúan a kiutalásban rögzített időadatok betartása mellett, de ennek a szabályozása is megismerhető. A vasúton előfordulnak késések, így pedig fenntartható egy rugalmasabb felhasználási keretrendszer. Ha van "belépő jegye" valakinek, be fogják engedni egy belátható időintervallumon belül. Ahogy befér.

Gond akkor van, ha valaki csak foglalgat, de nem veszi igénybe egyáltalán a számára kiutalt kapacitást. FNH-zik. (FNH - fel nem használt kapacitás, ez akkor következik be, ha a művelet megkezdése elmarad, ha nem mondják le, ha a rakodás 10 percen belül készre jelentésre kerül és ha utólagosan kerül a kapacitás lemondásra.) Ha sok ilyen történik, akkor elvben előfordulhat, hogy egy-egy szolgálati helyen nincs hozzáférhető rakodóterület, de a valóságban meg senki nem veszi igénybe mégsem, tehát lenne. Csak papíron nincs, és mint tudjuk, az mindent elbír. 

A rendelkezésre álló adatok alapján az elmúlt menetrendi időszakra vizsgálva azért szerencsére nem ennyire drámai a helyzet. 

rakodo01.png

A teljes 2019/2020-as menetrendi időszakot tekintve összesen 7 szolgálati helyen haladta meg az 50%-ot a megrendelt, de fel nem használt rakodóterületi kapacitások aránya (FNH%), azonban ezek kis jelentőségűek, az igénylések darabszáma egész évre vonatkozóan maximum 19 db volt, így piacszűkítő hatásról egyértelműen nem beszélhetünk.

Az összes rakodóterület teljes időszaki átlaga 18%, amely szintén nem utal piacveszélyeztető magatartásra, de eseti, lokális kiugró értékek ezen belül okozhatnak problémát. 

rakodo02.png

Egy-egy kiugró értéket érdemes megvizsgálni, egyeztetni a megrendelőkkel, hogy érthető legyen az elmaradás oka, illetve a rendszert úgy kell tudni használhatóvá tenni, hogy egyrészről biztosítsa a vasúti fuvarozók megrendelői felé is a rakodás lehetőségét, de ne eredményezze olyan kapacitások lefoglalását, amelyeket később nem vesznek igénybe. Hogy mi ennek a módja? Mi azt gondoljuk, hogy bár a rendszer alapvetően a büntetések irányába szeret elmozdulni, érdemes elemezni az adatokat - ha már vannak - és időről időre elemezni a nagyobb kilengéseket a vasúti szereplőkkel.

Azt ugyanis biztosan senki nem akarja, hogy valós igényeken túli infrastruktúrát tartson fenn a pályahálózat-működtetője, hiszen annak költségét a piaci szereplők és az állam viseli, de azt sem, hogy a valós rakodási igényre ne lehessen kapacitást foglalni esetlegesen fel nem használandó foglalások miatt.

(A blogbejegyzés alapjául szolgáló riport --> https://opendata.vpe.hu/tableau_riportok/03-terv-teny-osszehasonlitas/03_megrendelt_de-fel-nem-hasznalt-rakodoterulet)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr7416567198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása