2024. augusztus 21. volt a 2024/2025 menetrendi időszak éves üzemi menetrend véglegesítésének határideje

A VPE Nonprofit Kft. életében az egyik legjelentősebb fordulópont az adott menetrendi időszak üzemi menetrendjének véglegesítése, amely mögött ott sorakozik fel a feltételek megteremtése a HÜSZ szabályozással, az igények befogadása, azok kezelése, a több körben zajló menetrendi egyeztetések, a kiutalások, vagy éppen elutasítások, a díjképzés, melyet most kettő díjfelülvizsgálat is érintett, és az árajánlatok.

A kapacitásigények mennyiségét az alábbi táblázat is szemlélteti, és látható, hogy a 2025. évre a megrendelők száma 13,6%-kal növekedett, az előző évben 46,6%-os volt az emelkedés. A menetvonalak száma 1,3%-kal emelkedett, ami hasonló az előző évi emelkedési mértékhez.

kepernyokep_2024-09-03_095857.jpgKorábbi évek adatai az éves üzemi menetrend véglegesítésekor

A Hálózati Üzletszabályzat meghatározása szerint a 2024. június 10-ig beérkezett igényeket kellett elbírálnunk kötelezően, de ennél idén is több igényt utaltunk ki, hiszen voltak a tervezési iteráció részeként határidőn túl beadott éves pótlólagos igények is, de összességében is minden olyan igényt igyekeztünk lezárni, aminek valamennyi összefüggése ismert és bedolgozható volt az üzemi menetrendbe.

A kapacitás-elosztás egyik fontos tényezője, hogy az országos nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat milyen mértékben áll rendelkezésre az igénylők számára, és tekintettel kell lennünk az 55/2015-ös NFM rendelet III. fejezet 8 § (8) bekezdésére, mely előírja, hogy az elegendő szabad kapacitás fenntartása érdekében az elméleti kapacitás 80%-a osztható ki.

Ebben az évben is volt az üzemi menetrend véglegesítését követően összehangolási eljárás, a 136-os vonalra beadott igények határérték feletti igényszáma miatt, így az továbbra is Túlterhelt jelölést kap, ami egyebek közt azt jelenti, hogy továbbra is folyamatosan kell majd vizsgálnunk a fenntartott kapacitás felhasználását.

A térkép (2. ábra) mutatja a 2024/2025 menetrendi időszakra vonatkozó éves üzemi menetrendet érintő HÜSZ-ös vágányzárakat, amelyek a Hálózati Üzletszabályzat 2.5-1 mellékletében is megtalálhatóak.

jpeg4.jpgHÜSZ kizárások a hálózaton

Az üzemi menetrend véglegesítését követően is folyamatosan érkeznek az igények, és ez igaz a vágányzárakra is, ezért érdemes rendszeresen figyelemmel kísérni a kapacitáskorlátozásokat, amelyek a tervezhetőséget is elősegítik. A térkép elérhető K2 hozzáférés nélkül is a https://www.kapella2.hu/map/trackwork oldalon.

A további statisztikai adatok szintén a kiutalás időszakában, de egy időpillanatban (2024.08.27.) futtatott lekérdezés eredményeit tükrözik, ami a folyamatosan zajló megrendelések és lemondások miatt azóta változhatott kissé.

A HÜSZ előírása szerint a vonatnemek különböző kategóriákban (A,B,C,D,E) kerülnek meghatározásra (4.5.-2 sz. melléklet). Az alábbi ábra szemlélteti a 2024/2025 évi menetrendi időszakra kiutalt, menetvonalakhoz tartozó vonatnemek arányát. Az előző évhez viszonyítva a Távolsági személyszállító (A) vonatok száma 26%-kal kevesebb, míg a Helyi személyszállító (B) vonatok száma 10%-kal több, mint tavaly ilyenkor. A többi kategóriában jelentős változás nincs.

jpeg2.jpgVonatkategóriák megoszlása

A 2025. évre a tehervonatok vonatnemenkénti eloszlása változóan csökkenést és növekedést is mutat. Érdekesség, hogy a Nemzetközi irányvonat/logisztikai vonat, és a Nemzetközi kombináltforgalmú tehervonat esetében az elmúlt évekhez képest most a legmagasabb az igénylések aránya. A Nemzetközi kombináltforgalmú tehervonatok esetében az előző évhez képest az emelkedés 19,53%, a Nemzetközi irányvonat/logisztikai vonatok esetében pedig 12,12%.

jpeg1.jpgTehervonatok vonatnemenkénti megoszlása

A szolgáltatásokat tekintve összesen 213 szolgálati helyet érintve 10 féle szolgáltatás igény került rögzítésre és kiutalásra 244.500 igénybevételi napra. A mutatószámok alapán a tavalyi évhez hasonlóan most is növekedés tapasztalható (3,2%). Bár nem jelentős mennyiségben, az idei évben egy szolgáltatással több került az igények közé [(18) Személyzet biztosítása mérlegeléshez], mindössze 1 db, 1 kijelölt napra Szentes állomásra vonatkozóan.

Az éves szolgáltatási igénylések és azok igénybevételi napjainak arányát az 5. ábra szemlélteti.

jpeg3.jpgSzolgáltatás igények aránya

A szolgálati helyeket érintő szolgáltatások igénybevételi napjait tekintve az idei rangsorolásban szintén van változás. Az aranyérmes, első helyen szereplő Ferencváros, ahol 19.908 a kijelölt napok száma. A második helyen, ezüstérmesnek tekinthető a tavalyi élen járó Miskolc-Rendező (18.102), a harmadik, bronzérmes helyen pedig Ferencváros Nyugati Rendező (13.330) foglalt helyet.

Az éves szolgáltatás igények megrendelésének hálózati szintű területi eloszlását a 6. ábra szemlélteti. Az ábrán a kiemelkedően magas igénybevételi nappal rendelkező (44) Tolatószemélyzet biztosítása teher- és mozdonyvonatok részére szolgáltatás jellemzően a főbb rendező állomásokon-, és határállomásokon várható igényként. Az előző szolgáltatáshoz igényelhető, kapcsolódó szolgáltatás a (46) Vontatójármű biztosítása teher- és mozdonyvonatok részére szolgáltatás jellemzően Miskolc-Rendező, Celldömölk-Rendező, Békéscsaba és Dombóvár szolgálati helyeken jelent meg igényként. A (36) Saját tolatás jelzése szolgáltatás jellemzően Bükkábrány, Komárom-Rendező és Budapesthez tartozó szolgálati helyeken várható az igénybevétel a jelen állás szerint.

jpeg5.jpgSzolgáltatás igények megoszlása hálózati szinten

Az idei évben is kiemelkedő mennyiségben kerültek kiutalásra a (49) Közforgalmú rakodóvágányok igénybevétele szolgáltatások (7. ábra). Az üzemi menetrend véglegesítése előtt összesen 10.345 igényt kellett elbírálni, melyekből 496 igény került elutasításra.


jpeg6.pngRakodóterület foglalások hálózati szinten

A bejegyzés trackback címe:

https://vpekft.blog.hu/api/trackback/id/tr418483631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A vasúti kapacitás-elosztó

Friss topikok

süti beállítások módosítása